Dan före dan..

..före midsommardagen! Tjoho!
Jag har aldrig kännt något speciellt för högtider, förutom julafton, för den är helig och jag mår bra med hela familjen, men annars tycker jag alla högtider är överskattade. Något enormt faktiskt. Vad är midsommar egentligen, vad firar vi?

"Midsommar är en högtid som firas kring sommarsolståndet. Ursprunget till midsommar är förkristet, men kyrkan har valt att fira Johannes Döparens födelse vid samma tidpunkt. Idag firas midsommar i Sverige med dans kring midsommarstången och inte sällan med sill och färskpotatis på matbordet."

Jaha, det va det vi firade. I år känner jag iallafall lite annorlunda. Jag är hemma i Sandarne (min fristad) och har ätit en oförglömlig middag med familjen, för att få fira lite midsommar med dom oxå, för att senare ikväll åka tillbaka till Gävle. Imorgon går bilen med Carro och mig i till Älvkarleby där Filippa med flera väntar och ett sjuhelskottas kalas brakar av! Jag längtar som en tok!! Gud va kul det ska bli!

Glad midsommar på er alla firare, icke firare, optimister eller pessimister!
Senare ska jag berätta om alkisen som ville betala min sprit på systemet. Han va ju skoj.

    
   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0