LCHF

Varning för långt och till synes tråkigt inlägg om LCHF

Jaa, jag äter faktiskt efter den metoden. Jag har alltid tvekat vadgäller bantningsmetoder och olika dieter, men den här dieten som jag faktiskt knappt vill kalla det, fastnade jag verkligen för. Det började när vi i skolan läste hälsopedagogik. Jag har alltid intresserat mig för mat, fetter, transfetter, socker och allt sånt skit. Jag beställde hem böcker från adlibris till kursen och om man handlade över 300 kr (som man snabbt kommer upp i när man beställer kurslitteratur) så fick man köpa en pocket för 19 spänn! Det fanns en massa deckare att välja bland, men det faller inte mig i smaken direkt så jag valde "Anta din viktigaste utmaning: LCHF". Jag blev sjuukt inspirerad när jag läste boken och tror på varje ord som står där i. Metoden går ut på att man ska äta få kolhydrater och mycket naturligt fett så som bacon, grädde, fet mjölk och så vidare.

L
ow Carb High Fat med andra ord.

Det fungerar på ett ungefär såhär att alla kolhydrater omvandlas i kroppen till glukos (alltså socker) och när man får i sog socker så ökar blodsockernivån och insulinproduktionen ökar. Insulinet ser till att blodsockernivån sjunker och att fettet lagras i kroppen. Glukos används som energi (alltså till musklerna och organen) och det som blir över omvandlas till fett som lagras i kroppen. Om man inte intar kolhydrater (glukos) så kommer kroppen ställa in sig på att använda ketos istället. Det är det redan lagrade fettet som vi har i kroppen. Många tänker att det är precis samma sak som GI, men skillnaden där är att där gör man val av kolhydrater - långsamma eller snabba medan man i LCHF inte gör någon skillnad då alla kolhydrater omvandlas till glukos.

Nog om detta, det finns sjukt många hälsovinster med denna metod, som till exempel så minskar huvudvärk, sömnproblem, finare hy, besvär med magen, men framförallt en jämnare blodsockerkurva som håller dig jämnare i humöret och får dig piggare!

Metoden är utvecklad för diabetiker och de med övervikt. Jag använder den mest för att jag känner att jag mår bra, och ser nu ingen anledning till att återgå till att äta "normalt". Självklart så tror jag även på en varierad kost men just nu så kör jag utan kolhydrater, för att sedan lägga till det i en mindre mängd än när jag började.

Ps. SJÄLVKLART fuskar jag på helgerna ;)


En favorit är stekt lax och sallad med fetaost och avocado! ♥

Kommentarer
Postat av: Anna

Känns som att vi måste äta det när jag kommer till dig :) Såg hur gott ut som helst!!!!=D

Saknar dig!!!

2010-02-23 @ 11:27:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0